Garantiforsikring

Hos Schønemann & Brodersen Biler A/S vægter vi kundetilfredshed højt. Meget højt.
Så højt, så det i fællesskab med de premium biler vi lagerfører, går hånd i hånd med vores løfte til dig som kunde, nemlig ”Rendyrket Passion”. For i alt hvad vi gør og siger, skal passionen for dig som kunde og din nyindkøbte bil skinne igennem.

Vi siger tingene som de er, og tingene er som vi siger. Egentligt ikke specielt svært, men for nogen svært at efterleve. Men ikke hos os. Nedenfor kan du læse om garantiforsikringer vi tilbyder i tilkøb, men også hvordan du er stillet i forhold til eventuelle garanti-sager eller reklamationer, hvis uheldet skulle være ude. Vi siger nemlig tingene som de er, og vi står ved det.

Fordele ved Fragus GoSAFE

Fordele ved Fragus GoSAFE

  • Med GoSAFE får du ekstra sikkerhed og tryghed på dit bilkøb
  • GoSAFE dækker langt de fleste garantireparationer
  • Ingen selvrisiko på reparation
  • GoSAFE kan finansieres sammen med bilen
  • Gælder i hele Europa
  • Dansk kundeservice sikre hurtig ekspedition
  • Ved godkendt garantisag kan bilen repareres på dit lokale værksted

GoSAFE garantiprodukter vi tilbyder

Når fabriksgarantien udløber

GOSafe Extended er en garanti, der træder i kraft, når din fabriksgaranti udløber. Det giver dig sikkerhed i flere år bagefter.

GOSafe Extended aktiveres den dag bilens fabriksgaranti udløber eller og kan tegnes på næsten alle nye biler og demobiler, indtil de fylder 4 år.

GARANTIPRODUKT: GOSafe Extended
PREMIUM MÅLGRUPPE: Næsten alle bilmærker og modeller som ny/demobil
SELVRISIKO: 0,-
OPKRÆVNING: Engangsbetaling
OPKRÆVNINGSSTART: Fra tegningstidspunktet, inden bilens fabriksgaranti udløber
MAX VARIGHED: Indtil bilen fylder 5 år eller har passeret 150.000 km (det der kommer først)
KRAV FOR GYLDIGHED: Alle serviceeftersyn skal overholdes efter fabrikkens krav og med en tolerance på maks. +60 dage / +3.000 km. Bilen skal ved tegningstidspunkt være godkendt til garanti af Fragus GOSafe-forhandler

Energigivende sikkerhed

GOSafe Electric Premium er en af markedets første garantiordninger til brugte elbiler. Usikker på den elektriske teknologi? Bare rolig. GOSafe Electric Premium gør det enklere og sikrere, hvis uheldet skulle være ude.

Med GOSafe Electric Premium kan bilforhandleren eksempelvis vælge at betale en brugtbilsgaranti som engangsydelse, og bilejeren kan efterfølgende forsætte garantiproduktet som abonnement og til en lav månedlig ydelse – eventuelt i kombination med forhandlerens egne værkstedsydelser, såsom hjulhotel, lånebil, vejhjælp, forsikringer, m.v.

GARANTIPRODUKT: GOSafe Electric Premium
PREMIUM MÅLGRUPPE: Næsten alle bilmærker og modeller i alderen 2-9 år
SELVRISIKO: 0,-
OPKRÆVNING: Abonnement eller engangsbetaling
OPKRÆVNINGSSTART: Tegningstidspunkt
MAX VARIGHED: Indtil bilen fylder 10 år eller har kørt i alt 200.000 km (det der kommer først)
OPSIGELSESVARSEL: 12 måneders binding. Herefter kan abonnementet opsiges fra dag til dag 
KRAV FOR GYLDIGHED: Alle serviceeftersyn skal overholdes efter fabrikkens krav og med en tolerance på maks. +60 dage / +3.000 km. Bilen skal ved tegningstidspunkt være godkendt til garanti af Fragus GOSafe-forhandler

Også til dig med hybridkøretøj

Til dig, der ønsker lidt mere sikkerhed. GOSafe Premium dækker lidt bedre. Også til dig med hybridkøretøj.

Med GOSafe Premium kan bilforhandleren eksempelvis vælge at betale en brugtbilsgaranti som engangsydelse, og bilejeren kan efterfølgende forsætte garantiproduktet som abonnement og til en lav månedlig ydelse – eventuelt i kombination med forhandlerens egne værkstedsydelser, såsom hjulhotel, lånebil, vejhjælp, forsikringer, m.v.

GARANTIPRODUKT: GOSafe Premium
PREMIUM MÅLGRUPPE: Næsten alle bilmærker og modeller i alderen 2-12 år
SELVRISIKO: 0,-
OPKRÆVNING: Abonnement eller engangsbetaling
OPKRÆVNINGSSTART: Tegningstidspunkt
MAX VARIGHED: Indtil bilen fylder 12 år eller har kørt i alt 200.000 km (det der kommer først)
OPSIGELSESVARSEL: 12 måneders binding. Herefter kan abonnementet opsiges fra dag til dag 
KRAV FOR GYLDIGHED: Alle serviceeftersyn skal overholdes efter fabrikkens krav og med en tolerance på maks. +60 dage / +3.000 km. Bilen skal ved tegningstidspunkt være godkendt til garanti af Fragus GOSafe-forhandler

Reklamationsret og Garanti

Hvis uheldet er ude !

En moderne bil er noget af det mest avancerede og komplicerede hverdagsprodukt vi ejer, med utallige elektroniske og mekaniske elementer som skal fungere sammen. Kombineret med at bilen til dagligt udsættes for store påvirkninger.

”Nyere biler går ikke i stykker” – det er en sandhed med modifikationer.

Virkeligheden er desværre ind imellem, at der på en bil – ny som gammel – kan opstå fejl som kræver en reparation. Ofte kan det være en periodiske fejl som forsvinder igen, eller måske høre du en ”mærkelig lyd” som egentlig er helt normal, nogle gange er det betjeningsfejl – Fejl 40. Men der kan også være fejl som kræver afhjælpning.

Men hvad er dækket og har jeg altid garanti på mit bilkøb ? Læs mere i de følgende afsnit om forskellen på den lovpligtige reklamationsret og en garanti, og dine muligheder for at tilkøbe ekstra tryghed med en udvidet garanti-aftale.

Hvad er reklamationsret ?

Reklamationsret dækker udelukkende fejl og mangler, som må formodes at have været til stede på bilen på leveringstidspunkt. Men ikke eventuelle fejl/mangler som opstår efter overtagelsen. Og heller ikke fejl eller mangler, som man naturligt må forvente, i forhold til bilens alder og kilometertal.

Der kan være svært at vurdere, hvorvidt fejlen eller manglen allerede har været til stede på købstidspunktet. Nogle fejl vil være nemme at redegøre for, imens andre vil være væsentligt mere komplekse at fastslå. Medmindre det er med overvejende sandsynlighed, at fejlen var til stede på købstidspunktet, så vil det ikke været omfattet af reklamationsretten (købeloven).

Det vil også spille ind hvor lang tid der er gået siden levering, hvor mange kilometer der er kørt i bilen og hvordan bilen er blevet vedligeholdt i perioden.

Så man må ikke sidestille en reklamationsret, som er det købeloven forskriver man får med som bilkøber, med en garanti stillet af forhandleren. En garanti dækker hvad enten fejlen var til stede på købstidspunktet eller ej, og dermed undgår man diskussion om, hvorvidt fejlen er dækket eller ej.

Reklamationsretten er gældende i 24 måneder.

Hvad er garanti ?

Garanti er ikke noget som køberen har ret til. Det er forhandleren som kan vælge at tilbyde en garanti på bilen i forbindelse med købet. Derfor skal du sørge for, at den altid noteres på slutsedlen (hvis der er garanti med i købet). Modsat købelovens krav om 24 måneders reklamationsret, er der altså ingen krav om hvor længe en forhandler skal yde garanti eller overhovedet tilbyde det.

På vores Premium biler hos Schønemann & Brodersen Biler A/S tilbyder vi altid 6 måneders garanti eller 10.000km (hvad der måtte komme først). Det er vores løfte til dig om, at vi leverer kvalitet og står ved de biler vi sælger. Din tilfredshed er absolut det vigtigste for os, og vi går derfor ikke på kompromis med hverken bilen eller vores relation til dig som vores kunde hos os.

Hvad gør jeg hvis min bil får en fejl ?

Hvis du oplever en fejl, er det vigtigt at du kontakter os hurtigt for at begrænse eventuelle følgeskader. Vi hjælper dig med hurtig og korrekt håndtering. Det nemmeste er at ringe til os på +45 71 74 73 73.

Det er afgørende, at du ikke igangsætter en eventuel reparation, før du har vores godkendelse. I så fald kan du risikere at stå med regningen selv. Bare ring eller skriv til os, så guider vi dig.

Skal en garanti-sag altid udføres hos jer ?

Vi sælger biler til hele Danmark, fra Skagen til Rødby. Så nej, vi vil I langt de fleste tilfælde finde en samarbejdspartner tæt på dig, som kan stille en diagnose og/eller afhjælpe fejlen med det samme. Medfører fejlen eksempelvis en stor motor- eller gearkassereparation, så vil du kunne opleve, at vi skal have bilen til vores værksted. Men det er heldigvis meget sjældent og vi håndterer det hele, hvis det måtte være tilfældet. Husk altid at kontakte før opstart af en eventuel garanti-sag.

Hvis du læser vores kundeanmeldelser, så vil du se, at vi får stor ros for netop vores reklamationshåndtering og det er vi faktisk meget stolte af. For det er noget vi har ekstrem stor fokus på.

Tvist ?

Det er umiddelbart ikke specielt sandsynligt, at det skulle komme dertil, når køber en bil med garanti fra os. Men det er lovpligtigt for bilforhandlere at gøre opmærksom på, at der findes et ankenævn for biler. Her kan man gøre sin klage gældende, hvis der ikke kan opnås enighed parterne imellem. Læs mere om det på www.bilklage.dk

Vi er faktisk stolte af, at vi kun 3 gange i perioden fra 2013 til 2024 har haft en sag i ankenævnet. I samme periode har vi solgt mere end 3000 biler. I alle 3 tilfælde omhandlende det fejl, som var opstået efter udløb af de 6 måneders garanti, som vi tilbyder dig på din nye premium bil. Fordi garantien var udløbet, forsøgtes det at gøre gældende, at fejlen/manglen skulle dækkes igennem købelovens 24 måneders reklamationsret – altså været til stede allerede ved overdragelsen. I alle tre tilfælde fik vi medhold i, at reklamationsretten ikke kunne gøres gældende, da der ikke var tale om en oprindelig fejl. Hvilket faktisk meget godt illustrerer, hvor stor forskel der er på en egentlig garanti og en reklamationsret.

Betyder det så, at man bare er på egen hånd efter garantien er udløbet ? Ja, medmindre det er åbenlyst at fejlen må have været til stede allerede på overdragelsestidspunkt. Men det kan være svært at påvise efter eksempelvis 14 måneder og 15.000 kilometer. Derfor anbefaler vi altid, at hvis du gerne vil være dækket længere end 6 måneder, at du så tegner en garantiforsikring hos vores samarbejdspartner, som typisk løber i 12, 24 eller 36 måneder.

Ovenstående er udtryk for vores mangeårige erfaring med bilhandel, men skal ikke ses som en juridisk afhandling, men nærmere en lægmandsbetragtning i menneskeord.